Griekse westkust en Peleponessos - Reisverslag uit Kyllíni, Griekenland van Remy Groeneveld - WaarBenJij.nu Griekse westkust en Peleponessos - Reisverslag uit Kyllíni, Griekenland van Remy Groeneveld - WaarBenJij.nu

Griekse westkust en Peleponessos

Blijf op de hoogte en volg Remy

12 November 2013 | Griekenland, Kyllíni

12 november;
sinds vier dagen hebben we een kampement gemaakt op camping Aginara beach op de Peleponessos in Griekenland. Het weer is hier omgeslagen en we hebben te maken met flinke onweersbuien en veel regen. Het idyllische strand is veranderd in een chaotische puinhoop. We hebben over het algemeen een goede internetverbinding waardoor ik de enorme hoeveelheid foto's die ik tot nu toe hebben gemaakt heb kunnen ordenen. Ongelofelijk wat een hoeveelheid impressies hebben we vastgelegd.
We zijn via Konispol Albanië uitgereden en in Griekenland hebben we via prachtige camperplaatsen de zomer voor een aantal weken weten te verlengen en genoten we van een dagelijkse duik in de zee en daarna een gratis koude stranddouche, meer hebben we niet nodig. Het is uitgestorven op wat gepensioneerde camperaars na. We geven onszelf de tijd om te genieten van het heldere water en de prachtige blauwe luchten. We zakken via Igoumenitsa verder af naar het zuiden en blijven een aantal nachten in Ammoudia waar de rivier de Acheron uitmondt in de zee. We staan op een camperplek waar links van ons de rivier stroomt en rechts de zee is. We verdiepen ons in de mythe over deze rivier. Het verhaal gaat dat er via een pontje op de rivier de Acheron een oversteek mogelijk was naar het dodenrijk. De overgang moest echter wel betaald worden, dus gaven mensen hun doden zoveel mogelijk geld of andere kostbaarheden mee om ze zo te verzekeren van een oversteek. Vervolgens werd er in het labyrint bij de Nekromadia contact gezocht met de doden om te horen of de overtocht gelukt was. Het labyrint werd gelopen door de mensen die na het drinken van een drankje geblinddoekt werden, binnen in het labyrint hoorde men allerlei stemmen en hoopten ze contact te krijgen met hun dierbare overledenen. Wij hoorden dat de priesters die beweerden dat het labyrint een heilige plaats was en die de leiding hadden over deze rituelen echter deze poppenkast geheel regisseerden en zo dus aan geld en kostbaarheden kwamen die door de familieleden werden geofferd. Zo boden zij de mensen een drank aan die een hallucinerende werking had en zorgden zij zelf voor de stemmen in het labyrint. Hoe anders kun je tegen zo'n mythe aan gaan kijken. De Acheronrivier heeft zijn oorsprong in Gliki, ook daar hebben we een nacht gestaan en in het ijskoude water van de heldere rivier heb ik een aantal wassen gedaan net zoals de vele zigeuners het hier in Griekenland ook doen. Na Gliki zijn we verder naar het zuiden gegaan en kwamen we bij Plataria beach in de buurt van Preveza. Het is geen enkel probleem om telkens weer een prachtige plek te vinden aan zee om te overnachten en we blijven hier in een klein haventje staan waar vissers dag en nacht bezig zijn met het vangen van vissen en inktvis. We slapen al weken in met op de achtergrond de geluiden van de zee. Na Preveza gaan we via een tunnel naar schiereiland Lefkada en we vinden een prachtige plek in Lefkas. We zien sinds lange tijd weer een levendig stadje en hebben echt het prachtigste strand tot onze beschikking. We rijden door een vogelgebied waar het stikt van de flamingo's en ibissen. Lefkada is een groen eiland met prachtige stranden, we hebben al dagen achter elkaar telkens hele hordes zwerfhonden om onze camper heen die s'nachts de wacht houden in ruil voor wat aandacht en of eten. Janna zou het liefst alle honden willen meenemen naar Nederland, de honden zijn zo ontzettend blij met wat affectie en ze hunkeren naar een baasje, het is moeilijk om weerstand te bieden maar Marcel en ik zijn vastberaden. Marcel is door zijn rug gegaan en heeft het erg zwaar dus we reizen maar hele korte stukjes. De tweede nacht in Lefkas staan we in de duinen, Marcel heeft een slapeloze nacht en heeft s'nachts gezelschap van twee kleine puppen die moederziel alleen lijken te zijn. Janna ontfermt zich de volgende morgen over de puppen met een enorme toewijding en kijkt ons natuurlijk vragend/dwingend aan. We zijn echter niet van plan om overstag te gaan hoe moeilijk het ook is. Het beste is dus om door te reizen, Janna zorgt voor een redelijk regenbestendig onderkomen voor de honden en we geven ze room aangelengd met melk omdat ze volgens ons nog maar een week of zeven oud zijn en nu maar hopen dat ze het zullen redden of dat iemand zich om ze gaat bekommeren...
We besluiten verder te reizen maar hebben een ontroostbare dochter op de achterbank die ons voor monsters uitmaakt, dat is even slikken!
Vonitsa is de volgende bestemming, een vissersplaatsje met een berg waar bovenop de ruïne van een groot kasteel rijst. We staan weer aan het strand vlakbij een brug naar een heel mooi piepklein eilandje waar een klein kerkje op staat. Het ziet er allemaal heel pittoresk uit en s'avonds kijken we uit op de berg met verlicht kasteel en op het eilandje, prachtig!
We vervolgen de reis richting Messolonghi waar we ons verdiepen in Lord Byron die samen met Ali Pasha een soort rode draad vormt door onze reis. We proberen ons een voorstelling te maken van het leven in de tijd in de 18de en19de eeuw waarin zich zoveel afspeelde waar wij de ruïnes van kunnen bezichtigen. We bezoeken de Garden of Heroes in de "sacred town Messolongi", waar het hart van Byron ligt begraven omdat hij de Griekse vrijheidsstrijders bijstond. We lezen over de Exodus die zich afspeelde in Messolonghi en waar door verraad een enorm bloedbad plaatsvond. Messolonghi staat in het teken van Byron en de Exodus en de strijd om de vrijheid van de Grieken. Enorme gevechten zijn geleverd en overal hebben zich veldslagen afgespeeld..brr." The cost of freedom is burried in the ground.."

We besluiten nog zuidelijker te gaan en de Peleponessos op te rijden omdat we graag Olympia bezoeken en rijden dus over de enorme grote brug die ons naar Patras leidt. Nu dan gestrand in de buurt van Glyfa waar we terwijl we het onstuimige weer ontberen ons toewijden aan school met Janna en het ordenen van al onze herinneringen tot nu toe. Het duizelt me af en toe als ik alle prachtige foto's en herinneringen zie; zoveel waar ik nog niets over heb geschreven. Het is heerlijk om de reacties te lezen op de reisverslagen en ik ben wat hongerig naar berichten vanuit Nederland, mis zeker op de wat natte dagen de sociale contacten en hoor graag wat van de mensen die we liefhebben.....

Kleine opsomming:
Pech met de camper tot nu toe:
- lekke band in Oost-Duitsland
- problemen met starten; wegenwacht nodig gehad in Kroatië, Krk-watervallen.
- startmotorprobleem deed zich weer voor in Shkoder, mercedesgarage heeft daar nieuwe koolborstels in startmotor geplaatst.
- door lekkage stroomprobleem wat nu nog speelt en Marcel doet er alles aan om het ingewikkelde stroomplan van de camper te doorgronden.
Al met al zijn we niet ontevreden over hoe ons huis op wielen zich houdt, de oldtimer biedt ons een warm en behaaglijk onderdak en we houden echt van ons kleine huisje...

Onze stedenbezoeken;
- Oslo, waar we Marcel's verjaardag vierden door rond te kijken op Bygdoy, een prachtig schiereiland bij Oslo waar veel musea te vinden zijn en waar we prachtig zomerweer hadden en uren zoet waren in het openluchtmuseum. Waar we voor belachelijk veel geld s'avonds in de mondaine stad wat gingen eten en ik me zo druk maakten over de prijzen dat het bijna niet meer lekker smaakte...de serveerster me rode wangen bezorgde door te zeggen dat ze ook niet wist waarom maar ze mij aldoor aankeek als ze vroeg of we nog wat wilden drinken...ik wist wel waarom, want ik siste naar mijn tafelgenoten dat we maar 1 drankje á 8 euro zouden bestellen want dat dat toch echt te gek was...en juist hier hielden ze er erg agressieve verkooptechnieken op na...ben zo ontzettend oerhollands
We werden onder de voet gelopen door werkelijk honderden mensen die hardlopen in Oslo, van s'morgens vroeg tot s'avonds laat...ongelofelijk wij vragen ons af waar al die mensen zo hard voor weglopen, er viel niet gewoon te wandelen want je moest aldoor uitwijken voor zwetende bijna autistische hardlopers....
- Berlijn, waar we door fantastische tips van Ton en Tineke, vooral Oost-Berlijn ervaren hebben, fietsen door de stad en het Mauerpark, lopende veel bezienswaardigheden hebben gezien(Potsdammerplatz, Unter den Linden, checkpoint Charlie, Joodse gedenkteken, Rijksdaggebouw, Brandenburger Tor) en genoten van de avonden op terras in de gezellige buurt van de Prenzlauerberg.
- Praag; prachtige gebouwen maar voor de tweede keer vooral weggeregent....
- Budapest; we genoten van deze stad en we willen beslist nog eens terug gaan om ons ook in het nachtleven te storten, we zagen veel leuke muziekcafé's...We hebben de stad doorkruist met de metro en s'avonds het prachtige Thermen Badhuis bezocht Szechenyi.
- Dubrovnik; de oude stad, heel toeristisch maar mooi om te zien.

In Hongarije, Jaszkarajeno, na heeeeeel lang zoeken in de stromende regen kwamen we eindelijk in contact met Ineke en Dean, mijn tante en haar man die daar een huis hebben en waar we een week lang heerlijk hebben gekampeerd en ontzettend veel hebben gekletst.
Janna en Marcel ontpopten zich als meesteronderhandelaars op de rommelmarkt en we hebben nu een prachtig wollen kleed en twee schalen voor 12 euro, super! Janna en Marcel hebben de twee voetbalvelden tuin van het huis van Ineke en Dean gemaaid met een zitmaaier wat ze helemaal geweldig vonden. Ik heb de hele camper weer opgeschoond en dankbaar gebruik gemaakt van de wasmachine, een enorme luxe!! s'Avonds in de prachtige boerderij van Ineke en Dean warmte gezocht bij de heerlijke houtkachel en de ruimte van een echte huiskamer....Ineke en Dean nogmaals dank voor de gastvrijheid!

Na Hongarije hebben we in Kroatië de Krk-watervallen gezien en de prachtige kustroute gereden richting Montenegro met prachtige uitzichten op de mooiste strandjes en kristalhelder water..Voor Marcel hard werken op de bochtige smalle wegen, voor mij en Janna een heerlijke rit om te zien vanaf de bijrijder stoelen....

Zo heb ik toch nog in vogelvlucht onze reis tot aan Griekenland beschreven...wat vliegt de tijd, we zijn nu vanaf 18 juli onderweg en dat is dus al bijna 4 maanden....
Heel veel lieve groeten van ons alle drie...!

• 12 November 2013 - 17:15

Herman En Joke:

Hallo Marcel Remi en Janna.
    Fijn om weer iets van jullie te horen . Dus nu zijn jullie in Griekenland . Jullie leren wel op deze reis met weinig geld te leven . dan ga je het wel steeds meer waarderen . hoe rijk we het allemaal hebben he.
    Mooie foto s . En wat vervelend van Marcel zijn rug . Ik begrijp Janna ook wel . zo die puppies achterlaten . maar soms moet het wel . Ik zou er ook erg veel moeite mee gehad hebben.en als ik deed wat mijn gevoel me ingaf hadden we hier een hele dierentuin gehad . Mooie foto s weer Griekenland is een heel mooi land . en ik hoop dat jullie samen van al dit moois nog heel erg gaan genieten.
    Hele veel plezier verder . en geniet van alles en van elkaar .
    Dikke kus voor jullie van Herman en Joke

• 12 November 2013 - 19:24

Marijke:

Hoi lieve allemaal,
    Goed om weer van jullie te horen en weer mee mogen genieten!
    Wat zien jullie een prachtige plekken en wat een heerlijk verslag om te lezen Remy!
    Mooi ook die achtergrondinfo!
    Jammer va je rug Marcel, hoop dat het snel weer wat beter gaat!
    En Janna, dat je toch al die lieve puppen tegenkomt!!!!!!geloof best dat je je maatje mist!
    Heerlijk vertoeve he in de Peleponessos, zo'n mooi gebied.
    Wel een sprintje trekken he in Olympia, dat hoort er natuurlijk wel bij.
    Jullie gaan ook vast wel naar het Theater van Epidaurus, het best bewaarde theater uit de griekse oudheid! Daar moet je gezongen hebben........wat een perfecte akoestiek!!!! Dat mogen jullie niet missen hoor!
    Ook prachtig is het Meteora gebied met prachtige kloosters.
    Ach ja, er valt zoveel moois te beleven, geniet van alles en van elkaar!!!! Veel liefs, dikke kus

Marijke en ook groetjes van Piet

En tot de volgende keer, AVRIO en voor straks Sto Kalo

• 12 November 2013 - 20:54

Manon Keuning:

Wow! Wat een verhalen, prachtig. Geweldige foto's ook! Ik zie dat er onderweg hard gewerkt wordt ;-).... Fijn dat het huisje zo goed mee werkt, alleen die kleur he! Veel plezier en geniet lekker van die prachtige zee- en andere -zichten!! xxx

• 12 November 2013 - 21:40

Afra En Jan:

Hallo Remy, Marcel en Janna.

Wat heb ik weer genoten van jullie reisverslag.
    Wat is dat genieten voor jullie, wij genieten van alles een beetje mee!
    Het is allemaal prachtig daar en de verslagen zijn weer heel mooi Remy.
    Wat vervelend voor jou Marcel dat je zoveel last hebt van die pijn in je rug, we hopen dat dat vlug over is.
    Voor Janna is deze reis ook een hele belevenis, dat had je nooit allemaal willen missen he Janna.
    En het is waar dat puppies altijd heel erg leuk zijn.
    We wachten weer op het volgende reisverslag. Heel veel plezier en geniet er maar van.
    Heel veel liefs van Afra en jan en een hele dikke zoen.

• 13 November 2013 - 11:34

Marydegraaff:

Hallo marcel Remy Janna
    Dat was weer een leuk verslag vooral met mooi weer.
    Foto ziet er koel uit op strand br br
    Janna die kleine lieve hondjes heel moeilijk maar als je elke hondje mee neemd zit de camper. Vol
    Ik snap het wel ik zou ook elke hondje mee willen nemen
    Marcel rustig aan met je rug
    Geniet nog maar een tijdje met z,n 3 en fijne reis verder xxxx

• 13 November 2013 - 15:51

Inge:

Lieve Remy, Marcel en Janna

Het is hier koud en het heeft ontzettend gestormd. We komen net van het strand vandaan, maar zitten te kleumen in ons jasje. En dan zie ik de foto 's van Remy die de was doet in een riviertje en Marcel die uitkijkt over de zee, Janna in haar korte broekje op de maaimachine en dan zou ik zo wel in willen stappen. Komt ook door de mooie verhalen, die werken heel aanstekelijk.
    Maar ja dan lees ik dat jullie de luxe van een wasmachine toch wel heel fijn vinden en zitten bij de houtkachel met een lekker glaasje. ook een storm hebben meegemaakt. Maar het blijft trekken, zo'n avontuurlijk leven.
    En dan die puppies, oh wat erg om die achter te laten. Hoe gaat het met Marcel z'n rug?

Ben heel benieuwd waar jullie verder heen trekken en ik geniet mee van de foto 's en de verhalen.
    Wij gaan onze verjaardagen vieren en daarna Sinterklaas met gewone zwarte pieten, gewoon zwart geschminkt. lekker!
    Wij hebben in 1 week tijd 5 jarigen, dus dat vieren we tegenwoordig allemaal samen. Ons kleinkind Yasha wordt 2 en babbelt de oren van ons hoofd. Mijn moeder, mijn dochter, een nichtje en ik worden een jaartje ouder.
    Peter en Helen zitten in een theaterproject met Ton mulders, Jane de la Fosse, Anja Dol, Reinier Borst, Frank Stolwijk, en Taeke Ettema.Het stuk is geschreven door Peter Thoes en heet Penguin en Moontan. De try out was in Provadja, de premiere in COOL en nu gaan ze nog naar Hoorn, Schagen en Kranenburg.
    Provadja houdt eind van deze maand op te bestaan, we hopen nog op een doorstart, maar ja?

Fijne reis nog en tot weer nieuwe berichten.

Liefs Peter en Inge